Maart 25 2019 11:27:50
Navigatie
RSS feeds
Nieuws
Forum
Advertenties
Downloads
Weblinks
Rss Readers
Als u geen Rss lezer heeft zijn er veel opties. We hebben er n voor u geselecteerd:

Feedreader

Website-statistic
Bezoekers laatste week:
0
0
0
0
0
0
1
Di Wo Do Vr Za Zo
Ma

Bezoeken Clicks
Vandaag: 1 706

© diphputz
Onderwerp bekijken
Gambia Prikbord » Kletspraat » Kletspraat
 Onderwerp afdrukken
vervolgverhaal
j@ck
Velen helpen mensen in Gambia.
In het kleinste en een van de armste landen van Afrika zijn in verhouding de meeste hulpverleningsorganisaties aktief.
De meeste van ons komen voor het eerst in Gambia omdat men een goedkope zonvakantie heeft geboekt.
En dan ziet men hoe arm de meeste mensen het hebben in verhouding met ons luxe leventje.
Hoeveel van ons zijn vanuit die situatie niet begonnen om die arme mensen te helpen.
Het begint met het kamermeisje en de tuinman van het hotel.
Die geef je een flinke fooi, want je kan het best missen en dan kunnen zij wat meer doen want ze worden zoals ze zeggen slecht betaald.
Je wordt uitgenodigd om bij hen thuis te komen eten.
Maar als je bij zulke arme mensen gaat eten, neem je natuurlijk wat mee.
Je vraagt aan anderen die al ervaring hebben wat dat dan moet zijn.
Een zak rijst, suiker olie thee is wel het minste wat je kunt doen.
En als je daar dan bent en ziet hoe arm deze mensen leven en je hoort dat de kinderen niet naar school kunnen omdat ze geen schoolgeld kunnen betalen, is de keuze snel gemaakt.
Je gaat in ieder geval het schoolgeld betalen wat dan hebben ze ook meer mogelijkheden als ze straks ouder zijn.
De kleren die ze hebben is ook niet alles, dus de volgende keer neem je ook (koffers vol) kleren mee. Want wij lopen alleen maar in modegevoelige kleding. Dan zijn de oude toch over.

Het volgende jaar wordt je als vorsten en als echte vrienden ontvangen en ze zijn zo blij dat je terug bent gekomen en dan met zoveel kadoos!!!
Je gaat samen het schoolgeld betalen voor het volgende schooljaar en ja, dan zie je iets dat absoluut niet kan.
Een schooltje dat een lek dak heeft de stoeltjes en tafeltjes (als die er al zijn) zijn zo slecht dat kan echt niet er is zelfs geen WC!!
We gaan ze helpen met een fatsoenlijk schooltje en fatsoenlijk materiaal!!! Deze lieve mensen verdienen het. En wij hebben het zelf zo goed dus kunnen best iets missen.
We gaan aan ontwikkelingswerk doen en gaan geld bij elkaar zien te krijgen voor een fatsoenlijk schooltje, fatsoenlijk meubilair, wc's voor jongens en meisjes en de leraar moet ook betaald worden want die krijgt amper wat.
Daarbij zie je gelijk dat wat er gebeurt met je geld en kan je het allemaal sturen!
Dat is beter dan die grote hulpverleningsorganisatie met hun dik betaalde directeuren!!
Wat wij doen komt gelijk bij de mensen terecht - zonder strijkstok!
En je hebt nog nooit zulke dankbare mensen meegemaakt.
Gewijzigd door j@ck op 16-07-2014 23:22

http://www.wheels4africa.nl
j@ck
Als je vaker in Gambia komt leer je meestal van je fouten. Want die maakt iedereen vooral de eerste keren als je er komt.
Maar ook door contact te hebben via internet met andere Gambia-gangers kan je veel te weten komen.
Hierbij moet je oppassen dat je niet in de sfeer terecht komt van fout en goed.
Velen hebben goede ervaringen met de mensen in Gambia, anderen hebben verschrikkelijke problemen gehad of hebben die nog.
Daar zal je als je vaker naar Gambia wilt gaan, doorheen moeten kijken.
Verder kan je je heel goed inlezen op verschillende sites over Gambia.
Ga in ieder geval niet gelijk in op hulpvragen van hotelpersoneel, taxichauffeurs, en anderen die te vinden zijn aan de westkust bij de hotels.
Het is gewoon zo, dat velen ons voor gegaan zijn en vanuit hun goede bedoelingen helaas totaal verkeerd hebben gereageerd.
Het begint al bij de aankomst.
Bijna iedereen laat zich intimideren door de kruiers die daar staan om je koffers te dragen.
Voor 1 euro doen ze het niet, het moeten er minstens twee zijn en het liefst 5.
Dan moet de man die de koffer in de bus zet ook nog twee euro.
Iedereen geeft dat dan ook maar en zo houd we het zelf in stand.
Let wel, een werknemer in Gambia verdient (als hij of zij al werk heeft) ongeveer EEN euro per dag.
En deze mensen vragen vaak een WEEKSALARIS voor ongeveer 100 meter lopen met jouw koffer.
Het heeft in ieder geval bij mij geleid dat ik nooit meer mijn koffer laat dragen. Niet om het geld, maar dat bedrag gun ik liever aan veel andere mensen.!
En natuurlijk, we hebben toch in verhouding met hen, GELD ZAT!
In de hotels worden de kamermeisjes, bediendes, kelners en ga zo maar door, ook goed bedeeld.
Een kennis legde elke dag vijf euro op haar bed voor het kamermeisje. (!) Een weeksalaris voor je kamer even op orde brengen! En hoeveel krijgen ze nog van anderen?
Een weeksalaris dat ze dagelijks gaf omdat ze het toch wel kon missen en zij hoorde dat het kamermeisje vaak geen salaris kreeg.
Als dat zo was, wat misschien echt wel eens kan gebeuren, dan was ze normaal gesproken al lang weg geweest, maar de inkomsten van de toerist is veel lucratiever.

j@ck
We worden bijna allemaal uitgenodigd bij de mensen thuis.
Natuurlijk!! Dat brengt ook weer van alles op.
Want de kinderen kunnen niet naar school om dat ze het schoolgeld niet kunnen betalen.
De kinderen hebben weinig kleren, de man des huizes heeft geen werk.
Maar ook het bezoeken van schooltjes en kliniekjes en compounds brengt voor iedereen veel op.
Schoolgeld is bv. een lucratief gegeven.
Vaak wordt het schoolgeld door meerdere mensen betaald. Een keer wordt aan de school betaald en de rest is inkomen.
De schriftjes, pennen, stiften enz. worden bij georganiseerde tochten vaak na vertrek van de bezoekers, door de leerkracht ingenomen en later verkocht.
Zo zorgen wij zelf er voor dat de bumsters en hustlers voor de hotels staan te wachten om een graantje mee te pikken.
Ze komen uit het binnenland waar echte armoede en bijna geen werk is en ze horen dat er aan de kust geld te verdienen (krijgen) is.

Werk is er aan de kust echter vrijwel niet te krijgen.
Dat betekent dat ze rondlopen bij de hotels en overal mensen aanspreken en hen willen helpen met het vinden van wat ze zoeken.
Ze bieden zich aan om je Gambia te laten zien.
Ook al weten ze nog niets, want ze nemen als je er op in gaan gewoon iemand mee die er iets meer van weet en zijn tijdens deze tochten zeer behulpzaam, vriendelijk en cijferen zichzelf weg.
Ze vragen veel minder voor hun diensten dan de grote toeristenorganisaties en de erkende gidsen.
Hierdoor worden ze als zeer sympathiek beschouwd en willen de mensen die ze gebruikt hebben ze aanbevelen aan anderen.
Zo verdient het zichzelf terug.
Alleen zijn er veel teveel zodat het aanklampen voor veel mensen als erg vervelend wordt ervaren.

Ze weten allemaal wel een marktje of een andere bezienswaardigheid waar ze je naartoe willen brengen.
Na afloop wordt er wel een vergoeding verwacht.
Als ze verder aan kunnen klampen zullen ze het niet laten.
Soms, kunnen ze heel lang wachten voor ze echt om hulp vragen.
Het blijkt of ze alles doen omdat ze zo vriendelijk zijn. the SMILING COAST.

j@ck
Voor je mensen gaat helpen, moet je eerst voor jezelf zorgen!!!
Als je naar Gambia (of een ander Afrikaans land) gaat, zorg dat je ingeent bent tegen een aantal ziekten.
De meeste ziektekostenverzekeringen vergoeden dat.
Doet die van jou het niet, zorg dan toch voor je inentingen, want die 100 of 150 euro is je gezondheid toch zeker waard!
De meeste apotheken weten welke entingen er nodig zijn.
Maar ook de GGD's kunnen hierin voorzien.
Zorg dat je op tijd bent, want sommige entingen hebben tijd nodig voor ze werkzaam zijn.
Maar vooral ook omdat je nog zoveel andere dingen wilt, of moet regelen.
Zoals het paspoort en geen identiteitskaart.
Dit paspoort moet na terugkomst nog 3 maanden geldig zijn.
Verder zal je hele discussies over MALARIA lezen op verschillende sites.
Er zijn mensen die het risico nemen om zich er niet tegen te beschermen en dat telkens weer adviseren.
Dat is natuurlijk ieders vrije wil. Weet wel dat sommigen van hen om die reden niet meer terug zijn gekomen!
Echt, Malaria is een sluipmoordenaar die toeslaat op momenten dat je het niet verwacht en maakt geen onderscheid tussen rijk en arm of dik en dun.
Weet dat malaria DODELIJK is en dat het snel kan gaan.
En knoflook, homeopathische middelen, paracetamol, of welk ander smeerseltje dan ook, helpen niet.
De meest voorgeschreven middelen zijn LARIAM en MALARONE
Beiden geven een redelijk goede bescherming, vooral voor een verblijf van korte duur.
Lariam heeft voor veel mensen een vervelende bijwerking, en het moet nog 4 weken na terugkeer worden ingenomen.
Malarone heeft minder of geen bijwerkingen en heeft bij de meeste mensen de voorkeur.
Het wordt dagelijks ingenomen vanaf de dag voor vertrek en een week na terugkomst.
Het betekent niet dat je dan helemaal gevrijwaard bent van malaria, maar dat het langer duurt voor er gevaarlijke gevolgen optreden en er is meer tijd om medische zorg op te starten.
Let wel, er zijn verschillende soorten malaria. Malaria tropicana is DODELIJK.
Zorg verder dat je voldoende antimuggenmiddel bij je hebt, waar DEET in zit, en smeer of spuit dat vooral savonds op.
En gebruik als hij er is je geimpregneerde klamboe.
8 weken nadat je gestoken bent kan je nog malaria krijgen!!
Dus als je in die tijd koorts krijgt ga naar een arts en vertel dat je in een malariagebied bent geweest!

j@ck
Geld mee nemen.
Velen onder ons die naar Gambia gaan gingen de eerste keer met wat cash geld en met hun creditcard.
Deze mensen zijn allemaal van een kouwe kermis thuisgekomen omdat er nergens een pinautomaat was.
Meestal kon je dan nog wel betalen met de card of wisselen in het hotel. Eerst werd het Dallasiebedrag omgerekend naar Eng. Ponden en daarna naar Euroos. Je zal begrijpen dat dat zeker niet de voordeligste manier was.
Zij die dat een keer hebben meegemaakt nemen gewoon genoeg geld mee (Euroos) en wisselen bij de kleine kantoortjes die overal te vinden zijn voor een heel acceptabele koers.
Tegenwoordig is het mogelijk om op een enkele plaats in het Senegambia-gebied bij een pinautomaat te wisselen, (alleen VISA!!) tegen ook hier een zeer ongunstige koers , hoge transactiekosten en maar een relatief klein bedrag.
Als je niet te veel geld wilt meenemen kan je travellercheques aanschaffen op Schiphol en deze bij de hotels inwisselen tegen een minder goede koers dan de euroos. Maar ze zijn wel verzekerd tegen verlies of diefstal.(zelf neem ik er altijd een mee voor nood)
Houd er ook rekening mee dat de kluisjes in de hotels, waar je relatief veel voor moet betalen niet allemaal zo veilig zijn als zou moeten. Menigeen is geld hieruit kwijtgeraakt.
Zelf houd ik altijd de euroos bij me in een geldriem.
Wissel steeds 100 euro, dan kan je flink vooruit en heb je gelijk een flink pak dalassies om mee ter betalen.
Maak je geen zorgen als je nog geen dallassies hebt bij aankomst op het vliegveld.
Alle hotels wisselen graag je euroos. ( niet de beste koers) Wissel daar 50 euro, kan je echt de avond wel mee doorkomen en wissel daarna op straat bij een van de kantoortjes 100 euro . Tel ALTIJD in het zicht het ontvangen bedrag na! Het wisselen kan je tot heel laat meestal doen.
Gewijzigd door j@ck op 27-08-2014 11:11

j@ck
Dit verhaaltje heb ik op een ander forum geplaatst n.a.v. het beduveld voelen van mensen die Gambianen hebben geholpen.
Ik vond het hier ook wel passen.
Door vele mensen in het verleden geprobeerde activiteiten zijn vaak niet goed afgelopen.
Huwelijken lopen vaak spaak.
Vriendschappen gaan vaak op den duur fout.
Afspraken worden na soms jaren pas verdraaid in eigen voordeel.
Er zijn iig legio voorbeelden.
Er zij echter ook verhalen die goed zijn gegaan.
Maar, we zijn met zijn allen ook wel erg naief.
We hebben na de eerste keer al als we in Gambia zijn geweest een hele boel vrienden.
We sturen ze gelijk na de eerste keer al van alles waar ze om vragen.
Daarna worden het nog betere vrienden want we zijn er al 2 keer geweest.
De man des huizes, onze grote vriend wil graag een taxi, om zijn lieve gezinnetje te onderhouden.
Dan sturen we toch een ouwe Mercedes, en oh wat zijn ze blij.
Helaas de compound waar ze in wonen ziet er niet uit en ze willen graag een waterput.
Daar gaan we wat aan doen en ze moeten toch ook wat meubeltjes hebben.
En elke keer als we komen nemen we (voor hun) voor kapitalen mee.
En oh wat zijn ze blij. Ze worden broer en zus en de kinderen worden aar je vernoemd.
Nu, daar moet toch wel weer wat tegenover staan.
Dat kind moet mooie kleren hebben want het is je naamgenoot.
We kunnen niet wachten om weer te gaan.
En natuurlijk betaal je het schoolgeld voor je petekind. Nou ja, die andere kinderen moeten ook naar school dus daar betaal je ook het schoolgeld voor.
Ze noemen je al Daddy en Mom.
Ze hebben ondertussen bijna alles wat ze willen.
Maar we blijven helpen want dat zit er gewoon in en ..... ze zijn zo lief!
Dus het schooltje heeft ook wel eens een opknapbeurt nodig. Dus je vraagt een paar vrienden om een keer mee te gaan en te helpen met een nieuw dak en goede sanitaire voorzieningen.
Dan heb je gelijk weer wat voor de volgende keer want het schooltje moet worden aangekleed met meubeltjes en ze moeten lesmateriaal hebben.
De leerkracht moet betaald worden enz.
En dan.... kom je er achter dat er zaken gebeuren die je niet afgesproken en verwacht hebt.
Je bent vreselijk teleurgesteld en ze houden zich niet aan de afspraken en dan blijkt dat er nog iemand is die het schoolgeld betaalt.
Dan voel je je belazerd en zijn het allemaal oplichters en zijn ze niet te vertrouwen.

Ik kom nu bijna 10 jaar in Gambia, heb geen vrienden of een vriendin en waar ik geholpen heb is het gewoon heel klein en vragen ze meer.... dan is het afgelopen.
Ik geef het kamermeisje geen10 euro (2 weeksalarissen) als ik wegga, draag op de aiport mijn eigen koffer, want ook een kruier krijgt van mij geen weeksalaris voor 100 meter dragen van mijn koffer, maar knijp een taxichauffeur niet tot het uiterste uit.
Heb zoveel mogelijk 5gd. op zak om iemand even te helpen en GELIJK door te lopen zonder dankjewel te verwachten.
Ik heb wel een aantal die ik waardeer, waar ik altijd kontakt mee heb als ik er ben. Een paar heel erg, waar ik een KLEINIGHEIDJE voor meeneem.
Ik geniet in Gambia (ga morgen weer) en hoop dat sommige mensen hun ogen open gaan.

Houd er rekening mee dat Gambia een andere cultuur heeft, dan wij gewend zijn.
Dat ze anders leven dan wij.
Dat de meeste geen geld hebben, en als ze het hebben het moeten delen met hele familie.
Dat 1eur bijna een dagsalaris is (als ze al werk hebben)
Gewijzigd door j@ck op 08-02-2015 12:22

ad@ma
In de loop der tijd is er het een en ander veranderd, maar andere dingen zijn gewoon gebleven.
Mensen geven nog steeds teveel en laten zich echt inpalmen.
Dit geeft nog steeds veel teleurstelling.
Weet gewoon: Gambianen kunnen lang wachten!
Het allerbelangrijkste is op dit moment de wisseling van president.
Jammeh heeft de verkiezingen op 1 december verloren.
Barrow heeft gewonnen.
Voor ons normaal. Helaas heeft jammeh de uitslag aangevochten en niet geaccepteerd.
Dat betekent dat het op dit moment erg onrustig is. Op 18 januari zou de nieuwe president geinstalleerd moeten worden.
Vandaag zou de rechtbank zich buigen over de klacht van Jammeh. Maar er is geen zitting vandaag omdat er geen rechters zijn.
Hoe dit verder gaat is gewoon koffiedik kijken.
Misschien verdwijnt Jammeh stiekem en en kan Barrow gewoon geinstalleerd worden 18 januari.
Maar het is voor iedereen onzeker.
Er zijn op dit moment veel militeiren op straat, mensen hebben gehamsterd en blijven zoveel mogelijk de komende dagen op hun compound. Anderen zijn vertrokken naar gebieden in het binnenland of naar het buitenland.
Toeristen laten het op dit moment veelal afweten.
Voor mensen die voor het eerst gaan zou ik zeggen wacht in ieder geval 19 juanuari af.
Is dan de nieuwe president geinstalleerd, dan heb je daarna denk ik een prachtige vakantie, in een land waar iedereen opgelucht en blij is.
Zo niet, dan zou ik niet gaan en afwachten.
Want je bent onbekend met de gebruiken, hebt geen contacten en weet de weg niet. En dn loop je echt verloren rond en ben je afhankelijk van vreemden!!
Ik hoop maar 1 ding:
Dat Barrow per 19 januari 2017 de nieuwe president is!

Spring naar forum:
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Lid worden?

» Klik hier «

Wachtwoord vergeten?
Vraag hier om een nieuw wachtwoord.
Shoutbox
You must login to post a message.

j@ck
22-09-2017 12:54
Ondertussen zijn de prijzen weer verhoogd naar 179,99 enkele reis

j@ck
04-08-2017 10:02
k in maart zijn deze prijzen er nog. Dus doe je voordeel!

j@ck
06-07-2017 16:39
k in januari en februari voor 149,99 enkele reis v.a Brussel. en....Boven 60 jaar goedkoop treinen in Belgie. (6,20)

j@ck
19-06-2017 21:12
prijzen zijn ondertussen verhoogd naar 149,99 enkele reis.

j@ck
15-06-2017 11:24
Jan harley zie nieuwe aanbiedingen

janharley
09-06-2017 17:02
hoi j@ck, wanneer in december en welke operator

j@ck
20-05-2017 13:16
219,-heen en terug in december!!

Administrator
04-03-2017 08:32
Gambiaprikbord.nl heeft vanaf 1 maart 2017 een SSL certificaat. Vanaf nu staat er HTTPS inplaats van HTTP maar ook met WWW en zonder WWW en de domeinnamen senegalprikbord.nl
en senegambia.nl Grin

j@ck
20-02-2017 11:29
help Wheels4Africa met de volgende ambulance

ad@ma
30-01-2017 18:44
Ga weer naar Gambia en geef in plaats van allerlei "rommel" GELD om ze er weer bovenop te helpen.